Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας
του 3oυ Γυμνασίου Νέας Φιλαδέλφειας
Εισαγωγή
Το Σχολείο είναι ένας οργανισμός με συγκεκριμένη δομή και κανόνες λειτουργίας. Η φυσιογνωμία του διαμορφώνεται από τις σχέσεις μεταξύ των μελών της Σχολικής Κοινότητας και από τους θεσμούς μέσα στους οποίους λειτουργεί.
Στόχος του σχολείου είναι η αγωγή και μάθηση για τους μαθητές/τριες σε γόνιμο και εποικοδομητικό περιβάλλον. Ο εκπαιδευτικός είναι ο άμεσος συνεργάτης και αρωγός του μαθητή στην προσπάθειά του για κατάκτηση της γνώσης και, ταυτόχρονα, συμπαραστάτης και καθοδηγητής στην πορεία για την ολοκλήρωση του χαρακτήρα του και τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του.
Το κείμενο που ακολουθεί περιγράφει το Πλαίσιο Λειτουργίας του Σχολείου μας. Έχει δεσμευτικό χαρακτήρα για όλα τα μέλη της Σχολικής Κοινότητας και αποτελεί έναν Καταστατικό Χάρτη δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Στοχεύει να αποτυπώσει το γενικότερο κλίμα που θέλουμε να επικρατεί και να περιγράψει τα χαρακτηριστικά της προσδοκώμενης συμπεριφοράς και στάσης όλων μας.
- Βασικές αρχές και στόχοι το Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Ο Κανονισμός περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, οι οποίοι αφενός εμπεδώνουν τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και αφετέρου διαμορφώνουν ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του.
Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Κανονισμού του Σχολείου, επιδιώκεται:
- Η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
- Η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που λειτουργούν υπεύθυνα, σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους.
- Η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/τριας, αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
- Η δημιουργία εύρυθμων, ευχάριστων και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
Για κάθε σημαντικό θέμα που απασχολεί τη σχολική κοινότητα, καταβάλλεται προσπάθεια να γίνεται γόνιμη συζήτηση και αναλυτική ανταλλαγή απόψεων και επιχειρημάτων στο πλαίσιο της δημοκρατικής λειτουργίας του σχολείου. Η απόφαση λαμβάνεται από αυτούς που έχουν τη θεσμική ευθύνη, συνεκτιμώντας τις απόψεις που έχουν κατατεθεί και με γνώμονα την καλύτερη λειτουργία του σχολείου.
Κυρίαρχο στοιχείο της ζωής στο σχολείο μας είναι ο αλληλοσεβασμός και η αποδοχή του «άλλου». Η εθνικότητα, η θρησκεία, το φύλο αλλά και η κουλτούρα, όλα αυτά δηλαδή που συνιστούν τη μοναδικότητα του καθενός από εμάς, είναι πλούτος για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Όλοι οι μαθητές/τριες σέβονται τους συμμαθητές τους και καλλιεργούν φιλικό πνεύμα. Φαινόμενα βίας και ρατσισμού οποιασδήποτε μορφής δεν έχουν καμία θέση στον χώρο του σχολείου.
- Λειτουργία του σχολείου
2.1. Διδακτικό ωράριο
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και τα διαλείμματα καθορίζονται από σχετική απόφαση του ΥΠΑΙΘ που ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του Σχολείου. Το διδακτικό έτος ορίζεται από την 1η Σεπτεμβρίου κάθε έτους και λήγει την 30η Ιουνίου του επόμενου έτους.
2.2.Προσέλευση στο σχολείο
Οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Μετά την πρωινή συγκέντρωση η εξώπορτα του σχολείου κλείνει. Όσοι προσέρχονται με καθυστέρηση, για να μη δημιουργείται αναστάτωση στη διδακτική/μαθησιακή διαδικασία, παρουσιάζονται πρώτα στο γραφείο της Διεύθυνσης. Κατόπιν, παραμένουν σε κατάλληλο χώρο υπό την εποπτεία εκπαιδευτικού και εισέρχονται στην τάξη τους μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας διδακτικής ώρας.
2.3.Παραμονή στο σχολείο
Καθοριστικής σημασίας είναι η ακρίβεια στην τήρηση του ωραρίου των μαθημάτων και των διαλειμμάτων. Η έγκαιρη προσέλευση στην τάξη είναι αυτονόητη υποχρέωση μαθητών/τριών και καθηγητών/τριών. Εξίσου σημαντική είναι η τήρηση των διαλειμμάτων, αφού έτσι διασφαλίζεται ο αναγκαίος χρόνος ξεκούρασης για μαθητές/τριες και καθηγητές/τριες.
Ο διδάσκων/ουσα έχει τον έλεγχο της τάξης:
- καθορίζει τις θέσεις των μαθητών/τριών,
- αποφασίζει την είσοδο και την έξοδο των μαθητών/τριών από την τάξη,
- προσδιορίζει τις δραστηριότητες που θα γίνουν, τον τρόπο οργάνωσης του μαθήματος κλπ.
Η διακόσμηση και η καθαριότητα της αίθουσας είναι ατομική ευθύνη καθενός από εμάς. Η παραμονή σε μια όμορφη και τακτοποιημένη αίθουσα δημιουργεί κλίμα ηρεμίας και συμβάλλει σε ένα δημιουργικό μάθημα. Κάθε μαθητής/τρια οφείλει να διατηρεί καθαρά την καρέκλα και το θρανίο του και να τα παραδώσει στην κατάσταση που ήταν όταν τα παρέλαβε.
Με τη στάση μας βοηθάμε την εκπαιδευτική διαδικασία, φροντίζοντας ώστε αυτή να γίνεται με εποικοδομητικό τρόπο, χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα και τριβές μεταξύ μας:
- βγαίνουμε από τον χώρο του σχολείου μόνο κατόπιν άδειας από τη Διεύθυνση
- βγαίνουμε από την τάξη μόνο αν υπάρχει σοβαρός λόγος και μόνο αφού ζητήσουμε άδεια από τον καθηγητή/τρια
- δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητού, καφέ και αναψυκτικού στην αίθουσα διδασκαλίας
2.4. Αποχώρηση από το σχολείο
Οι μαθητές/τριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να επιτρέψει την αποχώρηση του παιδιού από το σχολείο. Τέλος, εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει τη Διεύθυνση του σχολείου.
2.5. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Το σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
2.6. Απουσίες μαθητών
Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι κηδεμόνες τους. Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν τηλεφωνικά το σχολείο εγκαίρως για την απουσία των παιδιών τους.
2.7. Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών, γονέων και κηδεμόνων
Η ενημέρωση από το σχολείο μαθητών, γονέων και κηδεμόνων γίνεται μέσω των ακόλουθων τρόπων:
- Ιστοσελίδας του σχολείου.
- Ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.
- Τηλεφωνικά, σε έκτακτες περιπτώσεις.
- Μέσω της επίσκεψής τους στο σχολείο στις προγραμματισμένες, από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, ημέρες και ώρες.
- Σχολική και Κοινωνική Ζωή
3.1.Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/τριών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι καθήκον και υποχρέωσή τους. Η συμμετοχή τους οφείλει να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτησή τους, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδό τους. Η αποκατάσταση φθοράς της σχολικής περιουσίας που προκύπτει αποδεδειγμένα με ευθύνη των μαθητών βαρύνει αποκλειστικά τους γονείς/κηδεμόνες τους.
3.2. Σχολικοί χώροι
Προφυλάσσουμε τους χώρους στους οποίους περνάμε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας από βανδαλισμούς και καταστροφές. Η σχολική περιουσία ανήκει σε όλους μας και δεν αντικαθίσταται εύκολα: φροντισμένοι και καθαροί χώροι κάνουν τη σχολική ζωή ευχάριστη και αποδοτική. Είναι υποχρέωσή μας να προφυλάσσουμε τους χώρους στους οποίους περνάμε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας από καταστροφές και να φροντίζουμε να είναι πάντα καθαροί.
3.3. Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, οι μαθητές/τριες οφείλουν να βγαίνουν στον αύλειο χώρο, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στις αίθουσες διδασκαλίας και στους διαδρόμους και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.
Στα διαλείμματα υπάρχουν εφημερεύοντες καθηγητές/τριες στους χώρους του σχολείου. Η εποπτεία που ασκούν είναι μέρος του έργου τους και την ασκούν με την αναγκαία συνέπεια και επιμέλεια, οι δε μαθητές/τριες οφείλουν να τους αντιμετωπίζουν όπως ακριβώς και τον εκπαιδευτικό που κάνει μάθημα μέσα στην τάξη.
3.4. Εμφάνιση
Το σχολείο είναι χώρος μάθησης και πνευματικής δημιουργίας: ο χώρος εργασίας των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών. Ο σεβασμός προς τους άλλους θεωρείται προϋπόθεση για συνύπαρξη και ο αυτοσεβασμός ανάγκη. Ενδείξεις ύπαρξης ή έλλειψης σεβασμού είναι η συμπεριφορά, αλλά και η εμφάνιση. Φροντίζουμε λοιπόν όλοι μας, ώστε η εμφάνισή μας και γενικότερα η καθημερινή μας παρουσία να διακρίνεται από απλότητα και ευπρέπεια και να είναι συμβατή με τον θεσμό του σχολείου. Άλλωστε, βασική ιδιότητα κάθε πολιτισμένου ανθρώπου είναι να έχει συναίσθηση της φυσιογνωμίας του χώρου στον οποίο κινείται και να φροντίζει ώστε η παρουσία του να είναι συμβατή με αυτή.
3.5. Σχολικές δραστηριότητες
Οι εκδηλώσεις και οι εξωδιδακτικές δραστηριότητες του σχολείου μας αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της σχολικής ζωής, εξίσου σημαντικό με τη διδασκαλία του επίσημου αναλυτικού προγράμματος.
Η παρουσία όλων μας στις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στον χώρο του σχολείου θεωρείται δεδομένη. Δεδομένος θεωρείται και ο σεβασμός στο τελετουργικό που ενδεχομένως υπάρχει (π.χ. πρωινή προσευχή) ή στην προσπάθεια που κατέβαλαν όσοι προετοίμασαν την εκδήλωση (γιορτές, χορωδία κλπ).
Οι μορφωτικές επισκέψεις που διοργανώνει το σχολείο είναι κομμάτι του άτυπου εκπαιδευτικού προγράμματος, με μεγάλη εκπαιδευτική σημασία. Αν η συμμετοχή μας είναι ουσιαστική, τότε οι επισκέψεις αυτές γίνονται όντως μορφωτικές και αποκομίζουμε τα μέγιστα οφέλη. Κατά τη διάρκειά τους, η συμπεριφορά μας είναι ίδια με αυτήν εντός του σχολικού χώρου, όπως περιγράφηκε μέχρι τώρα, ενώ ταυτόχρονα είμαστε πρεσβευτές του σχολείου μας, οπότε η στάση μας αποτυπώνει την ταυτότητά του.
3.6. Άλλα θέματα
Επισημαίνεται ότι:
- δεν επιτρέπεται η χρήση κινητών τηλεφώνων ή άλλων μέσων καταγραφής εικόνας και ήχου (π.χ. φωτογραφική μηχανή, mp3, κλπ). Παραδίδουμε τα κινητά τηλέφωνα απενεργοποιημένα στο γραφείο της Διεύθυνσης του σχολείου με την είσοδό μας σε αυτό και τα παραλαμβάνουμε με τη λήξη των μαθημάτων.
- To κάπνισμα, η λήψη αλκοόλ και η χρήση άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών είναι καταστροφικά για την πνευματική και τη σωματική υγεία των μαθητών/τριών. Για τον λόγο αυτό απαγορεύονται.
Η παρέκκλιση από τους κανόνες αυτούς συνεπάγεται την άμεση αξιοποίηση αυστηρών παιδαγωγικών μέτρων.
- Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας - Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων
4.1. Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας
Το σχολείο πρέπει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με τις οικογένειες των μαθητών/τριών, με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων, όπως και με Φορείς, των οποίων ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός, με κοινό σκοπό την ισόρροπη ανάπτυξη και κοινωνικοποίηση των μαθητών/τριών και την εξέλιξή τους σε ενήλικες ικανούς να αντιμετωπίσουν τη ζωή.
Οι γονείς οφείλουν να φροντίζουν για την εγγραφή των παιδιών τους, να δίνουν στο σχολείο όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (αριθμούς τηλεφώνων – ταχυδρομική διεύθυνση οικίας) και να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας στην περίπτωση που έχουν αλλάξει. Επίσης, να φροντίζουν για την έγκαιρη κατάθεση στο σχολείο του προβλεπόμενου Ατομικού Δελτίου Υγείας για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και άλλες σχολικές δραστηριότητες.
Το σχολείο πρέπει να ενημερώνεται για τυχόν ζητήματα που αφορούν τους μαθητές/τριες και επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους (προβλήματα υγείας, οικογενειακά, μαθησιακές δυσκολίες κ.α.). Με αυτό τον τρόπο μπορεί να τους βοηθήσει και να τους προστατεύσει σε περίπτωση κινδύνου. Εννοείται ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ισχύει το απόρρητο, που διασφαλίζεται και από τις διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Οι γονείς μπορούν να επισκέπτονται τον χώρο του σχολείου σε τακτά χρονικά διαστήματα, σε προκαθορισμένες ημέρες και ώρες επικοινωνίας, ώστε να ενημερώνονται από τους εκπαιδευτικούς για τη συμπεριφορά, τη φοίτηση και την επίδοση των μαθητών/τριών στα μαθήματα.
4.2. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών/τριών και επιδιώκεται η συνεργασία μαζί τους, παρόλο που το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών και της Διοίκησης του σχολείου. Τα θέματα όμως της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών δραστηριοτήτων και γενικότερα το κλίμα στον σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου.
- Πολιτική του σχολείου για την προστασία από πιθανούς κινδύνους
5.1.Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Ο Διευθυντής του Σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου.
Όσον αφορά την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Επίσης, ο Διευθυντής ενημερώνει τους/τις μαθητές/τριες, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες, για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων, η σχολική κοινότητα οφείλει να συμμορφώνεται και να ακολουθεί ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
5.2. Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών, έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και προς τούτο πραγματοποιούνται τακτικά ασκήσεις ετοιμότητας.
Εν κατακλείδι…
Mε τους κανόνες σχολικής ζωής, επιδιώκουμε τη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο και τη δημιουργία ενός ασφαλούς και φιλόξενου σχολικού περιβάλλοντος, στο οποίο οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να μαθαίνουν και να αναπτύσσονται και οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται χρήσιμοι και δημιουργικοί.
Όλοι μαζί, Διεύθυνση, Εκπαιδευτικοί και Μαθητές, με αμοιβαίο σεβασμό, κατανόηση, ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα και συνεργασία μπορούμε να αναλάβουμε την ευθύνη της τήρησης αυτών των κανόνων!
Στόχος μας, η εδραίωση ασφαλούς και φιλόξενου σχολικού περιβάλλοντος, που θα δίνει ευκαιρίες για μάθηση!
Αξίζει να προσπαθήσουμε!
Καλή σχολική χρονιά!!!